تأثیر شادابی مادر در سلامت کودک
تأثیر شادابی مادر در سلامت کودک
بررسی‌ها نشان می دهند که وضعیت عاطفی مادر باردار و نوع محیط از نظر سطح استرس، می تواند در دوره رشد جنین و به دنبال آن در سلامت و سازگاری کودک (دوران بعد از تولد) تاثیر داشته باشد. عوامل زیستی – اجتماعی – روانی زیادی وجود دارند که می توانند در رشد طبیعی جنین اثر منفی داشته باشند. با این حال در این نوشتار تلاش شده است تا به طور اختصاصی در مورد فشار روانی، حالت های عاطفی و اضطراب مادر و توصیه هایی در جهت بهداشت روانی مادران باردار مطالبی ارائه گردد.

فشار روانی چیست؟

فشار روانی به پاسخ غیر اختصاصی بدن به هر گونه درخواستی را می گویند.

حالت های عاطفی و اضطراب مادر چه تاثیری بر جنین و نوزاد دارد؟

با وجود این که بین دستگاه عصبی جنین و مادر ارتباط مستقیمی وجود ندارد، پژوهش هایی نشان داده است که استرس مادر در هنگام حاملگی، بر رشد جنین و رفتار فرزندش(پس از تولد) تاثیر می گذارد.

مادران غمگین و یا مضطرب، نوزادانی پیش از موعد، کم وزن، بیش فعال، تحریک پذیر، ناآرام، بدغذا و یا نوزادانی که به شدت نیاز به آغوش مادر دارند، به دنیا می آورند.

چه توصیه هایی برای کاهش استرس، در دوران بارداری می توان ارائه داد؟

* عجله نکنید! ضروری است زن و شوهر، مسائل و تعارض های خود را پیش از تصمیم گیری در مورد فرزند دار شدن حل کنند. در زندگی زناشویی با مشکلاتی مواجه می شویم که برخی از آن‌ها را به راحتی یا نسبتاً راحت حل می کنیم. اما وقتی تعارض آزاردهنده ای را تجربه می کنیم، برای رهایی از استرس ناشی از آن یا پیشگیری از افزایش پیامدهای آن، بهتر است هر چه زودتر با یک دید منطقی و عاقلانه به حل آن بپردازیم.

* یکی از این راه کارها، حل مساله است.

شاید بپسندید:  متن شعر مناجات فراق امام زمان(عج) از سید هاشم وفایی

مراحل

۱- شناسایی مشکل

۲- ارائه ی راه حل ها

۳- بررسی راه حل ها

۴- انتخاب بهترین راه حل

۵- اجرا

۶- مرور عملکرد و ارزیابی

سوال ها

۱- موضوع اصلی نگرانی چیست؟

۲- راه حل عملی چیست؟

۳- پیش بینی راه حل‌ها چیست؟

۴- تصمیم چیست؟

۵- چگونه اجرا کنیم؟

۶- آیا راه حل موثر بود؟

عملکرد ها

۱- عوامل تعارض را مشخص و در مورد مساله صبحت کنید. خوب گوش کنید، سوال هایی بپرسید، نقطه نظر طرف مقابل را جویا شوید، مساله را به صورت شفاف و دقیق بنویسید.

۲- هر ایده و فکری که به نظرتان می رسد یادداشت کنید. (بدون حذف و بدون ارزیابی تاثیرگذاری آن). تا جایی که ممکن است اهداف خود را به طور روشن و به صورت رفتاری، مشخص کنید.

۳- راه حل های مرحله قبل را مورد بحث قرار دهید. مزایا و معایب هر کدام را با ذکر دلیل مشخص کنید. می توانید به نقاط مثبت و منفی هر راه حل، نمره ای بین صفر تا ۱۰۰ بدهید. سپس راه حل‌ها را بر اساس عملی و مطلوب بودن رتبه بندی کنید.

۴- بر این اساس، راه حل قابل اجرا(مفیدترین، بهترین و یا ترکیبی از آن ها) را انتخاب کنید.

۵- جهت اجرای راه حل، برنامه ریزی کنید و مراحل، زمان و مکان اجرای آن را مشخص کنید و سپس به اجرای عملی راه حل انتخاب شده بپردازید.

۶- اگر تلاش هایتان به حل مشکل منجر شد یا شما را به حل آن نزدیک کرد، در همان جهت ادامه دهید.

در صورتی که در عمل، مشکلاتی پدید آمده باشد، ایجاد تغییرات لازم در اجرا و حتی در راه حل انتخابی نیاز است و باید راه حل بعدی دنبال شود.

کیوان علوی زاده- کارشناس ارشد روان شناسی و مشاور خانواده